Voimansiirto

Manuaalinen tai automaattinen

Tehokkaan voimansiirron lähtökohtana on aina taloudellinen moottori. Lisäksi vaihteisto ja taka-akseli vaikuttavat merkittävästi tehokkuuteen ja kilometrikohtaisten kustannusten pitämiseen mahdollisimman alhaisina. Tästä syystä DAF on vuosia keskittynyt integroidun voimansiirtotekniikan kehittämiseen. Uuden CF-sarjan voimansiirtotekniikat ovat tämän kehitystyön tulosta.

Manuaalivaihteisto

CF-sarjaan sisältyy useita vaihteisto- ja taka-akselin välityssuhdevaihtoehtoja. Kevyimmissä CF-malleissa on valittavissa pehmeästi vaihtavat kuusi- tai yhdeksänvaihteiset manuaaliset vaihteistot. Raskaampaan käyttöön suunnitellussa CF-malleissa on saatavana 12- ja 16-vaihteiset vaihteistot.

AS-Tronic vaihteisto

Kun ajomukavuutta ja tehokkuutta halutaan parantaa entisestään, kaikkiin CF- malleihin on saatavana lisävarusteena AS-Tronic-automaatisoitu vaihteisto. AS-tronic-vaihteisto valitsee sähköisesti sopivan vaihteen jokaiseen tilanteeseen, mikä vähentää polttoaineenkulutusta ja parantaa ajomukavuutta. AS-Tronic-automaattivaihteisto parantaa myös turvallisuutta, sillä sen ansiosta kuljettaja voi keskittyä täysin liikenteeseen. Kuljettaja voi myös halutessaan vaihtaa vaihteita AS-Tronic-järjestelmän avulla manuaalisesti ilman kytkintä. Vaihteistoa on saatavilla 12- ja 16-vaihteisina versioina riippuen käyttötarkoituksesta.

Luotettavat ja taloudelliset taka-akselit

CF-sarja tarjoaa useisiin käyttötarkoituksiin sopivan valikoiman DAFin taka-akseleita, joissa on vaihtoehtoina akselivälitteiset kuin myös napavälitteiset tasauspyörästöt. Nämä akselit tunnetaan kestävyydestään, erinomaisesta luotettavuudestaan ja erityisesti alhaisesta sisäisestä kitkastaan. Ominaisuuksien ansiosta voimansiirron energiahävikki on entistä pienempi, jolloin myös polttoainetta kuluu vähemmän. Koska saatavana on laaja valikoima välityssuhdevaihtoehtoja, jokaiseen ratkaisuun voidaan valita juuri oikea voimansiirtojärjestelmä.

Tehokas napaperä

Erityisen vaativiin töihin on CF-sarjassa saatavana DAF HR 1356 - napavälitteinen taka-akseli tai HR 1355T -teliakselisto, joka takaa mahdollisimman tehokkaan vääntömomentin kuormittamatta silti liikaa voimansiirtojärjestelmää. Nämä ylivertaiset voimansiirtomenetelmät sopivat erityisesti raskaissa töissä käytettäviin ajoneuvoihin, kuten rakennus-työmaa-ajoneuvoihin ja erittäin raskaita lasteja kuljettaviin ajoneuvoihin.

 

LF-Sarja »
CF-sarja »
Esittely
Tekniikka
Voimansiirto
Kuvagalleria
XF-sarja »
Euro 6-teknologia
 
CT Finland