Euro 6-teknologia

Puhdas reitti

Euro 6-teknologia
Kaikissa uusissa DAF kuorma-autoissa on pakokaasujen käsittelyjärjestelmä, joka on Euro 6-vaatimusten mukainen. Järjestelmä sisältää niin SCR-katalysaattorin, DPF-yksikön kuin myös EGR-tekniikkaa- SCR ja DPF muodostavat yhdessä yhden katalysaattoripaketin tai ne voidaan sijoittaa toisistaan eripuolille alustaa.

Miten se toimii?
Moottorilta pakokaasut kulkevat eristetyssä pakoputkessa jälkikäsittely-yksikölle. Yksikkö koostuu DOC (Diesel Oxidation Catalyst) ja DPF (Diesel Particulate Filter).
DOC osassa pakokaasujen partikkelit poistetaan kemiallisen prosessin avulla. Jäljelle jäänneet partikkelit kerätään DPF osaan. Tämän jälkeen pakokaasut kulkevat SCR-katalysaattoriin. (Selective Catalytic Reductor)

SCR-katalysaattori toimii samalla niin äänenvaimentimen, jossa keraaminen SCR-osa sekä AMOX (Ammonia Oxidation Catalyst). Ilmatoiminen syöttöjärjestelmä annostelee vaadittavan määrän AdBlue-lisäainetta pakokaasujen joukkoon. SCR-katalysaattorissa NOx-päästöt muutetaan harmittomaksi typeksi ja vedeksi. AdBluen kulutus on vain noin 3-5% dieselin kulutuksesta tai noin 1,5 litraa sadalla kilometrillä.
AMOX-osassa ylimääräinen ammonia muutetaan myös typeksi ja vedeksi. Tämän jälkeen puhdistettu pakokaasut voidaan turvallisesti vapauttaa ulkoilmaan.
 
LF-Sarja »
CF-sarja »
XF-sarja »
Euro 6-teknologia
 
CT Finland