UUTISET

Dolicap Oy hankki kerralla viisi uutta DAFia Venäjän puun ajoon




Kuorma-automyyjä Janne Laaksonen (vas.) luovutti viisi DAFia Dolicap Oy:n toimitusjohtaja Arto Elorannalla lokakuussa CT Finland Oy:n Lappeenrannan toimipisteessä.  

 

Dolicap Oy on vuonna 2000 perustettu vankan metsäalan ammattitaidon osaava yritys, jonka toimipaikka sijaitsee Lappeenrannassa. Pääroolissa Dolicapin toiminnassa on raakapuun tuonti Venäjältä Suomeen.

 

Venäjän puun erikoisosaaja

Dolicap ostaa ja myy puuta, korjaa ja kuljettaa puuta, haketta ja sahatavaraa, rakentaa teitä sekä huolehtii tarvittavista tullaus- ja rajamuodollisuuksista.

 

- Tärkein asiakkaamme ja todella hyvä yhteistyökumppani on Metsäliitto. Yhtiö arvostaa sitä pioneeri- ja kehitystyötä mitä olemme Venäjän puun korjuussa ja kuljetuksessa tehneet. Kehitämme yhdessä toimintoja entistä tehokkaammiksi ja uusia ajatuksia lähdetään kokeilemaan ennakkoluulottomasti Metsäliiton vankalla tuella, kiittelee Eloranta.

 

- Kuljetamme Venäjälta puutavaraa kaikissa eri muodoissa Suomeen. Kalustomme edustaa viimeista teknologiaa ja pystymme tarvittaessa siirtämään suuriakin määriä pienessä ajassa. Tällä hetkellä 28 nykyaikaista yhdistelmää ja niiden 60 kuljettajaa takaavat sen että me ripeästi toimitamme asiakkaan tarpeisiin sopivan määrän purua, haketta tai raakapuuta, kertoo Dolicap Oy:n toimitusjohtaja Arto Eloranta , joka on pyörittänyt Venäjän Karjalassa monipuolista puunkorjuu ja kuljetuskuviota jo 90-luvun alkuvuosista lähtien.

 

Dolicap panostaa jatkuvasti vahvasti toimintaansa. Loppuvuodesta avataan Lappeenrannassa uusi nykyaikainen raskaan kaluston korjaamo, jossa huolletaan ammattitaidolla oman kaluston lisäksi myös muiden yrittäjien kalustoa.

 

Dolicap luonut tehokkaan ryhmäkuljetusjärjestelmän

Dolicapin yhdistelmät kuljettavat puun Syvärin alueelta Suomeen, pääasiassa Joutsenoon, noin 500 kilometrin matkan. Dolicapin ryhmäkuljetusjärjestelmä perustuu tehokkaaseen puun siirtokuljetukseen puoliperävaunuyhdistelmillä. Yli kaksikymmentä rekkaa on koko ajan tien päällä ja ne ajavat lähes vuorokauden ympäri, vain kuljettajat vaihtuvat. Yhdistelmien kokonaispaino on 48 tonnia.

 

- Metsäpään puutavara-autot tuovat puun savottalaanilta puoliperävaunuilla ajettavan tien varteen ja lastaavat nostureillaan puoliperävaunut. Näin saadaan aikaan suora ja tehokas linja Venäjän metsistä Suomen tehtaille, toteaa Eloranta.

 

Enakkoluulot uutta merkkiä kohtaan karisseet nopeasti

Dolicap hankki puolitoista vuotta sitten CT Finland Oy:ltä ensimmäiset DAF -kuorma-autot hakkeen ja puun kuljetukseen Venäjältä Suomeen.

 

- Kyllä kaikki ennakkoluulot uutta merkkiä kohtaan ovat karisseet, niin hienosti DAFit ovat pelanneet vaativassa ajossamme. Autoilla on ajettu yli 200 000 km ja perushuoltojen lisäksi ainoastaan kaksi jousihelaa on tarvinnut vaihtaa, kertoo Eloranta.

 

Dolicapin kuljettajien keskuudessa DAFit ovat nousseet todella halutuiksi autoiksi.

- Kuljettajat kehuvat DAFeja todella hyviksi ajaa ja automaattivaihteisto saa paljon kiitosta tarkasta toiminnastaan. Myös polttoaineenkulutus on riittävän alhainen, joten matalien huoltokulujen kanssa DAF on ollut edullinen auto ylläpitää, kiteyttää Eloranta.

 

Viisi uutta DAFia kerralla Dolicapille

Lokakuussa CT Finland Oy luovutti Dolicapille kerralla viisi uutta DAF XF 105 460 FTS 6x2 takatelistä rekkaveturia, jotka lähtevät puutavaran ajoon. Perään tulee 13,55 m pitkät, puutavaran ajoon suunnitellut Närkon puoliperävaunut.

 

- Uusissa DAFeissa on telirakenne juuri kohdallaan. Venäjän puolella kuormaa noudettaessa tiestö on usein haasteellista ja telin nostolla saadaan vetopyörille enemmän painoa. Sitten kun päästään isommalle tielle voi paripyörillä varustetun telin laskea alas, sanoo Eloranta.


Takaisin uutisiin
Lehdistötiedotteet
Kuvapankki
Nimitysuutisia
 
CT Finland